Nem csak COVID-19 alatt

Gondolataim a hatékony távmunkával kapcsolatban


Gyakran olvasom, hogy a COVID-19 utan a világ már nem lesz ugyanolyan. Mégha a magam részérol ezzel száz százalékban nem tudok egyetérteni, bizonyos területeken biztosan lesz változás. És a változás mindig jó.

Egyik ilyen terület a remote work, vagy home office - vagy magyarosan távmunka - várható kiteljesedése. Azért nem írom hogy "elterjedése" mert valójában a távmunka mar eléggé elterjedt a fejlett országok azon szektoraiban, ahol ez kivitelezhető.

De mi is ez a távmunka tulajdonképpen? Az ember felkel, megreggelizik, bekuckózik az otthoni irodájába, aminek egy nyugodt sarok teljesen megfelel, elovlassa híreket, és nekiáll dolgozni. Jól hangzik - mint munkavállaló biztosan. De hogyan hasznos ez a munkáltatói oldalon? És mégis hogyan működik? Hogyan lesz összehangolható és hatékony a dolgozók teljesítménye?

Első lépésként tisztázni kell: távmunka nem vezethető be mindenhol, es mindekivel. A távmunka egyén és csapatfüggő.

Alapfeltétel hogy a csapat és a vezetés kölcsönösen bízzon egymásban. A csapattagok dolgozzanak össze, de képesek legyenek az önnálló munkavégzésre is. 
Az eredményeket és nem a munkával töltött időt kell szem előtt tartani.
Az eredmenyeket hatékonyan mérni kell. Kölcsönös visszacsatolás kell a dolgozók és a vezetés között.
Tisztázni kell az elérhetőségeket. Mit milyen csatornán kommunikálunk, mettől meddig kell mindenkinek elérhetőnek lennie mindamellett hogy a munkaidő rugalmas.

A távmunka előnyei


A munkavállaló számára bizonyos keretek között rugalmas munkaidőt biztosít. A munkavállaló nemcsak az utazás költségét, de az idejét is megspórolja, igy akár a házimunkát is elvégezheti akár napközben is.
Cserébe a munkáltatónak nem kell attól tartania hogy a munkavállaló a munkaidő lejártával azonnal összecsukja a laptopot. Rugalmasabban oszthatja be a dolgozói munkaidejét a kliensekkel való kapcsolattartáshoz.
Mivel a munkavállaló otthonról dolgozik, igy jelentős pénzt spórol az irodabérlésen. A fejlett országokban és most már bármely hazai nagyvárosban ez komoly tételt jelent. Gondoljunk csak bele, ha egy vállalkozás csak a munkavállalóinak a felét engedi távmunkában dolgozni, és egymást váltva osztja be őket irodai munkavégzésre, akár a fele bérleti díjat megtakaríthatja egy kisebb iroda bérlésével. Az dolgozók közül pedig mindig jelen van a fele. És ha a munkáltató jól szervezi, mindíg az a fele van jelen, akire éppen személyesen van szükség.

A távmunka hátrányai


Az élet a távmunka esetében sem fenékig tejfel. A munkavállaló szempontjából unalmas, ingerszegény lehet minden nap otthon maradni. Az otthon nem valik külön a munkahelytől ez a konfliktushelyzetet teremthet amit kell tudni kezelni. Mind munkáltatóként, mind munkaválllalóként nehézkes lehet a kommunikáció azok számára akik a verbális kommunikációt előnyben részesítik.

Ami könnyebbé teheti a távmunkat az a technikai háttér


Végezzen egy cég barmilyen munkát távmunkásokkal, az emberi tényezőkön kívul a megfelelő technikai háttér kialakítása nagymértékben befolyásolhatja hogy siker vagy kudarc lesz a vége.

Az, hogy egy cégnek milyen eszköztár a legmegfelelőbb sokminden befolyásolja. Ilyenek peldául a végzett munka jellege, a cég munkakultúrája, a betöltendő piaci szegmes, valamint az anyagi erőforrások.
Alapvetően - végezzen barmit is - három dologra mindenképpen szükség lesz a távmunkához:
Kommunikációra, munkafolyamat követésre, és teljesítmény mérésre.

Kommunikáció terén számos választási lehetőségünk van, a csoportnak közösen kell lefektetnie a kommunikáció szabályait.
Mikor es mennyit "meetingelunk". Ez lehet telefon konferencia vagy video konferencia. Például Google hangout.
Mi megy email-ben, mi megy más chat csatornan mint példaul Slack, Google hangout.

A munkafolyamat követés és a teljesítmény mérés eszköze nagymértékben függ a cég által végzett. munka profiljától, a vezetési stílustól. Vannak akik a napjainkban divatos agile módszertanokat részesítik előnyben, vannak akik a waterfall módszereket. Van amikor még egyszerűbb metódust használnak a cégek.
Az agile rendszereknek számos szoftveres támogatása van, példaul a Jira vagy a jobban ismert Trello. Aki maradna inkább a hagyományos módszereknél annak is bőven van választék: Monday, Todoist, de ilyen például a Todo Hunter ingyenes feladatkezelő rendszer is.

Konklúzió


Összességében elmondhatjuk hogy a távmunka bevezetése jelentős anyagi előnyökkel járhat mind a munkavállalói, mind a munkáltatói oldalon, de a bevezetés csak a megfelelé személyi és tenchinkai háttér biztosítása mellett lehetséges.
Egy jó csapatnak nem okozhat gondot a távmunka bevezetése, hiszen a jó csapat egyik legfontosabb alapja a bizalom, és az őszinte kommunikáció.
A megfelelő technikai háttér bevezetése pedig a távmunkán kívüli hagyományos irodai munkat is hatékonyabbá teheti, a vállalati munkakultúrát fejlesztheti, a rugalmas munkaidő pedig az ügyféllel való kapcsolattartás szinvonalát emelheti meg.

2020, április 24, Csütörtök

Feiszt Tamás

További cikkek

Kell egy csapat 2019, Október 18, Péntek

Hogyan legyen hatékony a csapatmunka? Jótanácsok.

Elindult a TodoHunter 2019. Május 10. Péntek

Todo Hunter online feladatkezelő program. A siker záloga a hatékony kommunikáció!